ÚJ-HOLLYWOOD
A melodráma a Hollywoodi Reneszánszban már nem húzóműfaj, az új nemzedék filmjei nem nagyszabású érzelmekről, hanem elenyészésükről szólnak. Az antimelodramatikus kor – jegyzi meg Király Jenő A film szimbolikájában – érzelmi és spirituális devalválódást hoz: a lelki nemesülést hozó élmények elértéktelenedését és az „anyagi nemesülés” felértékelődését; pszichés frigiditást, eldurvulást, kiüresedést.
Pápai Zsolt: A pátosz elsiratása (Hollywoodi Reneszánsz: A melodráma)
Huber Zoltán: A hatalom rettentő abszurditása (Richard Condon adaptációk)
Vajda Judit: Őrült nők ketrece (A csavar fordul egyet adaptációk)
Greff András: Ragadozók rangadói (A cápa és öröksége)
MAGYAR MŰHELY
A vidék (falu, természetközeli kisközösség vagy kisváros), az azt uraló tekintélyelvű hatalmasság és az elnyomórendszerrel dacoló hős régóta meghatározó szereplői a magyar filmművészetnek. A vidéken játszódó kortárs magyar filmek egy csoportja a thriller eszközeivel jeleníti meg a szorongáskeltő kelet-európai élményvilágot.
Paár András: „Istennel a hazáért és szabadságért” (Kurucok a filmvásznon)
Darida Veronika: Filmszínpadok (Filmes hatások a színházban)
Bakos Gábor: Részvéttel provokálni (A késő modern Mundruczó)
Benke Attila: Szorongás a Kárpát-medencében (Vidéki magyar thrillerek)
Benke Attila: Falusi tűzfészek (Vitézy László: Békeidő)